Vi afholder 1 årligt SeniorVIP-møde, hvor vi inddrager de fastansatte, videnskabelige medarbejdere i beslutningerne omkring instituttets strategi og faglige udvikling. Mødets formål er primært at drøfte den forskningsfaglige udvikling og strategi i AGRO. Et vigtigt formål er desuden at udveksle synspunkter og øge kendskabet til kolleger og forskningsområder på tværs af de enkelte sektioner og geografi.
Derudover har instituttet en række udvalg, som er beskrevet nedenfor. Ad hoc-udvalg er ikke beskrevet.
Institutledelsen består af institutlederen, de 7 sektionsledere og sekretariatslederen. Institutledelsen mødes 10-12 gange årligt, se medlemmer af institutledelsen, mødeplan samt referater. En typisk dagsorden for et møde i institutledelsen vil indeholde punkterne: økonomi, ansøgningsstrategier, personale, myndighedsbetjening samt på skift nyt fra erhvervs-, ph.d.- og uddannelsesområdet.
Udvalget er sammenfaldende med institutledelsen og har til formål at:
Udvalget er også sammenfaldende med institutledelsen og har til formål at være rådgivende for institutlederen i relation til udvikling af instituttets forskningsstrategi og i relation til forskningsspørgsmål. Herunder bl.a.:
I henhold til Aarhus Universitets vedtægt § 26, stk. 1 nedsættes der i 2021 et institutforum for AGRO. Standardforretningsorden kan ses her https://medarbejdere.au.dk/strategi/vedtaegter-og-regler-for-au/forretningsorden-for-institutforum/.
Institutforum repræsenterer hele personalet og instituttet og er et rådgivende organ til institutledelsen med formålet:
Læs mere her.
Alle medarbejdere har via de forhandlingsberettigede organisationer mulighed for at stille op som repræsentant til det Lokale Samarbejdsudvalg (LSU). Samarbejdsudvalgets opgave er at sikre et godt og tillidsfuldt lokalt samarbejde til gavn for både løsningen af arbejdspladsens kerneopgave og medarbejdernes trivsel. Du er altid velkommen til at kontakte medlemmer af dit LSU. Se mere på LSU's side.
Med hensyn til arbejdsmiljø, er der nedsat et Lokalt ArbejdsMiljøUdvalg (LAMU), som ud fra gældende lovgivninger og AUs retningslinjer tager lokale problemstillinger op. Dette udvalg mødes ca. 4 gange årligt, se mere her. Dette udvalg dækker desuden QGG Flakkebjerg.
Der er nedsat en ph.d.-programkomité, som er rådgivende for institutledelsen i alle spørgsmål vedrørende ph.d. Programkomitéen udarbejder endvidere indstillinger til formanden for ph.d.-skolen GSTS, og komitéens medlemmer evaluerer ansøgninger, deltager i eksaminationen af de studerende o.l. Komitéen består af 5 seniorVIP, 4 ph.d.-studerende og en sekretær. Se mere på instituttets ph.d.-side.
Læs mere om retningslinjer for ph.d.-studerende her.
Hvis du vil vide mere om arbejdet i Programkomitéen bedes du kontakte udvalgets sekretær.
AGRO har et uddannelsesudvalg, som bl.a. er rådgivende i relation til instituttets uddannelser og undervisning, som udbydes ved AU. Udvalget består af 6 seniorVIP. Se mere om udvalgets arbejde her.
For at øge dialogen og samarbejdet med erhvervslivet har AGRO et erhvervs- og innovationsudvalg. Udvalget arbejder med målsætninger, kortlægning af interesser samt udarbejder årlig afrapportering til fakultetets erhvervsudvalg. Formanden for udvalget er medlem af fakultetets erhvervsudvalg.
Instituttet har 1 plads i STs akademiske råd, og repræsentanten vælges for 4 år, se nærmere her.
Der er nedsat et udvalg med repræsentanter fra relevante sektioner samt TAP-repræsentanter fra laboratoriet i henholdsvis Flakkebjerg og Foulum. Udvalgene har til formål at
Referater og evt. vejledninger fra udvalgene kan ses her.
Forsøg i felten er en meget vigtig og ressourcekrævende forskningsfacilitet i AGRO, hvorfor en løbende optimering af udstyr er central.
Udvalgets opgaver er at sikre velfungerende feltforsøg og samarbejde på tværs af instituttet. Bl.a. skal udvalget:
Se udvalgets medlemmer her.
Udvalget er nedsat af AGRO’s institutledelse. Udvalget refererer til institutlederen.
Se udvalgets kommissorium og læs referater på udvalgets hjemmeside her.
Udvalget er nedsat af AGRO’s institutledelse. Udvalget refererer til institutlederen.
Se udvalgets kommissorium og læs referater på udvalgets hjemmeside her.